Het vormgeven van
Levendige Leerervaringen
Traject
Organisaties bewegen doorlopend. Systemen worden vervangen zodat er effectiever gewerkt kan worden. Procedures wijzigen omdat ze moeten blijven voldoen aan wet- en regelgeving. Diensten verbeteren om zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de klanten.
Voor medewerkers (de doelgroep) kan dit soms overdonderend zijn. Ik onderzoek wat deze doelgroep nodig heeft om mee te groeien met de veranderende omstandigheden. Waarop ik, in nauwe samenwerking met inhoudsdeskundigen, leerervaringen ontwerp en ontwikkel. Levendige leerervaringen die ervoor zorgen dat de doelgroep vol vertrouwen en motivatie mee kan bewegen. Zo brengen en houden we samen leren in vorm.

Een Levendige leerervaring omvat de complete ervaring van het leren en bestaat uit de onderstaande ingrediënten.
Leidende leerdoelen
Waarheen leert de doelgroep?
De benodigde kennis, vaardigheden en houdingen die gekoppeld zijn aan een leerervaring. Wat kan de doelgroep na de leerervaring wat nu niet nog niet (voldoende) lukt?
Lokkende leeractiviteiten
Hoe leert de doelgroep?
Het scala aan handelingen (middels werkvormen) die de doelgroep uitvoert tijdens de leerervaring. Hoe leert en werkt de doelgroep gedurende de leerervaring?
Bezielende begeleiding
Hoe wordt de doelgroep begeleidt?
De rollen die begeleiders vervullen tijdens de leerervaring om het leren van de doelgroep te begeleiden. Wat is de rol van de betrokkenen, zoals experts uit de organisatie, leidinggevenden, directe collega's, praktijkbegeleiders of mentoren?
Maximale middelen
Waarmee leert de doelgroep?
Alle fysieke en digitale materialen die een leerervaring ondersteunen. Welke middelen zijn nodig om de leerervaring succesvol te doorlopen?
Gave groep
Met wie leert de doelgroep?
De dynamiek en groeperingsvormen binnen de leerervaring. Wordt er afgewisseld tussen bijvoorbeeld individuele activiteiten, groepsactiviteiten, leren op de werkvloer en klassikale activiteiten?
Lenige leeromgeving
Waar leert de doelgroep?
De indeling en aankleding van de plaats waar het leren van de doelgroep binnen een leerervaring plaatsvindt: op de werkvloer, op school, thuis en/of elders. Wat zijn de voorwaarden voor deze fysieke en/of digitale leeromgeving?
Tomeloze tijd
Wanneer leert de doelgroep?
De hoeveelheid tijd die een leerervaring in beslag neemt en hoe de tijdsverdeling over de verschillende leeractiviteiten er binnen de leerervaring uitziet. In welke mate kan de doelgroep zelf keuzes maken rondom hun tijdsbesteding of leertempo met betrekking tot de leerervaring?
Triggerende toetsing
Hoe wordt de doelgroep getoetst op het geleerde?
De wijze waarop de doelgroep beoordeeld wordt en het leren gewaardeerd wordt. In hoeverre wordt tijdens en na de leerervaring nagegaan tot op welke hoogte de leerdoelen behaald zijn?
De opzet van de levendige leerervaringen cirkel en inhoud is afgeleid van het Curriculaire Spinnenweb (Van den Akker, 2003).
Werkwijze
Kan je hulp gebruiken bij het ontwerpen en ontwikkelen van een compleet nieuwe leerervaring? Of juist bij het verlevendigen van een bestaande leerervaring? Wat je vraag ook is: ik neem je graag mee in mijn werkwijze om in jouw organisatie leren in vorm te krijgen en te houden.
Verder lezen over mijn werkwijze?